Verzeichnis aller Künstler

Tim Edwards

Born in Millicent, South Australia, in 1967 Lives in Kensington, South Australia

Training and Professional Experience

1988-90 Studies Ceramics and Sculpture at Deakin University, Victoria, graduating as Bachelor of Arts. 1991 Graduate Diploma, Ceramics, University of Tasmania. 1997 Lino Tagliapietra and William Daly Workshop, Haystack School of Crafts, Maine; Richard Marquis and Dante Marioni Workshop, Pilchuck International Glass School. 1999-2000 Visiting Scholar, Art Department, Ohio State University. 2002 Hiroshi Yamano Workshop, Jam Factory Craft and Design Center, Adelaide.

Selected Exhibitions (outside Australia)

2002 Austalian Glass, Mitsukoshi International Glass Art Festival, Taiwan. 2003 "Permutations", Foster/White Gallery, Seattle. 2004 "Vetri. Nel mondo. Oggi", Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, Venice.

References

New Glass Review 22/2001. - New Glass Review 24/2003. - Margot Osborne, Australian Glass Today, Kent Town 2005, pp. 76-77.

Titel: Diffuse
Ht: 31 cm W: 39cm

Tim Edwards' Gefäße sind eigentlich Bilder, Diptychen, die zwei Schauseiten haben. In ihrer Konzentration auf das Wechselspiel positiver und negativer Flächen ähneln sie Holz- oder Linolschnitten. Der Arbeitsprozess des Schleifens und Schneidens, bei dem der farbige Überfang bis auf das Grundglas abgetragen wird, scheint der Arbeit mit dem Stichel auch durchaus vergleichbar, wenn man davon absieht, dass bei der Glasbearbeitung nicht das Schleifzeug, sondern das Werkstück bewegt wird. Der graphischen Wirkung kommt die abgeflachte, rechteckige Form der Gefäße entgegen, die mit ihrem unebenen Rand und den leichten Größenabweichungen handgeschöpften Papieren gleichen. Tim Edwards ordnet sie jeweils zu Paaren. Das einzelne Gefäß mit umlaufender Zeichnung könnte im Prinzip für sich stehen. Doch Edwards geht es um Bezüge, um Korrespondenzen (eine 2004 entstandene Werkgruppe nannte er Echo). Durch die Zeichnung, die er über die Grenze des
Einzelgefäßes hinweg fortführt, fasst er beide Teile zu einer Einheit zusammen.

Tim Edwards bläst seine Gläser selbst. Dem Schleifen gehen Zeichnungen voraus, in denen er Eindrücke aus seiner Umgebung verarbeitet. Das kann die Textur einer Landschaft oder das Spiel von Licht und Schatten sein, jedenfalls Erscheinungen, die mit starken Hell-Dunkel-Kontrasten verbunden sind. Sie bestimmen auch die Wirkung der abstrakten Muster seiner Gefäße.

Peter Schmitt, M.A.
Stellvertretender Direktor i.R.
Badisches Landesmuseum Karlsruhe

Tim Edwards' vessels are actually pictures, diptychs, which have two right sides. In their concentration on the interplay between positive and negative surfaces they resemble wood or linocuts. The work process of grinding and cutting where the coloured layer is taken away up to the base glass seems similar to the work with the burin, apart from the fact that whilst working the glass, it is the work piece and not the cutting tool which is moved. The graphic effects accommodate the vessels' flattened, rectangular form which, with their uneven edges and slightly differing sizes resemble handmade paper. Tim Edwards arranges them into pairs. The single vessel with a surrounding drawing could, in principle, stand on its own. But Edwards is concerned about connections, correspondences (he called a workgroup created in 2004 Echo). Through the drawing, which he continues over the edge of a single vessel, he combines both pieces into a single unit. Tim Edwards blows his glass himself. Before cutting he creates drawings into which he incorporates impressions of his environment. That can be the texture of a landscape or the play of light and shadow, at any rate, appearances which are associated with strong light-dark-contrasts. They also determine the effect of the abstract pattern of his vessels.

Translation: Eva Hunte