Verzeichnis aller Künstler

Richard Whiteley

Born in East Dean, England in 1963. Lives in Queanbeyan, New South Wales

Training and Professional Experience

1982 Apprenticeship in commercial stained glass, Spectrum Studios, Berwick, Victoria. 1986 Pilchuck Glass School: Cast Glass with Stanislav Libensky and Jaroslavá Brychtova. 1987 Bachelor of Visual Arts, Canberra School of Art, Australian National University (Studio Head: Klaus Moje). 1992 Master of Fine Arts, University of Illinois, Urbana (Studio Head: William Carlson). Senior Lecturer and Head of Glass Workshop, Canberra School of Art, Australian National University.

Selected Awards

2000 RanamokGlass Prize. 2001, 2004, 2005 Australia Council Grant, Individual Project Grant.

Selected Exhibitions (outside Australia)

2000 "At the edge: Australian Art Glass", Galerie Handwerk München. 2001 "29th Annual International Glass Invitational", Habatat Galleries, Pontiac, Michigan. 2003 "Out of the Fire", Florida State University. 2004 "Vetro nel mondo oggi", Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, Venice; "Something different: Contemporary glass art in Australia", Valami Mas, Budapest

References

At the edge. Australian Art Glass, Brisbane 2000, w.p. - Margot Osborne, Australian Glass Today, Kent Town 2005, pp. 130-133.

Title: Naka Akai
Date: 2006
Size: 29 x 16 x 52 cm HWL
Medium: Cast and hand
carved glass
Mit Glas beschäftigt sich Richard Whiteley seit über zwanzig Jahren, anfangs war die Glasmalerei sein Arbeitsfeld, dann wandte er sich dem Fusing zu. Vor zehn Jahren entdeckte er das Gussverfahren für sich, und seitdem ist Glas für ihn massives, dickwandiges Glas. Unter den Eigenschaften dieses Werkstoffs fasziniert ihn zum einen die Fähigkeit, Licht zu sammeln, zu bündeln und weiterzuleiten, zum andern die in ihm steckende Möglichkeit, Raum, Form und Farbe in dynamische Beziehung zu setzen. Diese Eigenschaften zu nutzen, ohne dem Zauber
des Materials zu erliegen, ist für ihn die eigentliche künstlerische Herausforderung.

Dem gegossenem Glas gibt Whiteley durch Schleifen und Polieren seine endgültige Form und Oberfläche. Ebenso wichtig wie der äußere Umriss ist ihm das Innere seiner Objekte, die fast immer aus zwei Farben aufgebaut sind. Sie haben häufig keine Schauseite, sondern bieten dem Betrachter stets wechselnde Perspektiven. Während die äußere Form kalkulierte Strenge und eine spannungsvolle Leichtigkeit verbindet, durchdringen sich im Inneren reale und virtuelle Räume.

Peter Schmitt, M.A.
Stellvertretender Direktor i.R.
Badisches Landesmuseum Karlsruhe

Richard Whiteley has been working in glass for 20 years, starting in stained glass and then changing to fused glass. More than ten years ago he engaged in cast glass, and since then glass for him means this massive, thick-walled glass. What fascinates him about the character of this material is, on the one hand the ability to collect light, to bundle and transmit it, on the other the possibility it has to set space, form and colour into a dynamic relationship. To use these characteristics without succumbing to the allurement of the material is, for him, the actual artistic challenge.

The cast glass pieces are cut and polished to give them their ultimate forms and surfaces. To Richard Whiteley the outer contour of his objects is as important as the inner part, which almost always consists of two colours. They often have no apparent viewing side rather they offer the viewer ever changing perspectives. Whilst the exterior form combines calculated austerity and an exciting lightness, real and virtual spaces penetrate the inner parts.

Translation: Eva Hunte