Verzeichnis aller Künstler

Matthew Curtis

Born in Luton, England in 1964; moved to Australia in 1981. Lives in Queanbeyan, New South Wales.

Training and Professional Experience

1991-98 Assistant to Robert Wynne at the Denizen Glass Studio, Sydney. 1996 Assistant to Lino Tagliapietra, Adelaide. 1998 Technical Assistant to Benjamin Edols/Kathy Elliot Workshop, Corning Museum of Glass and to Robert Carlson Workshop, Sydney. 1998-2000 Hot Glass Tutot at the Sydney College of the Arts.

Selected Awards

1999 Fellowship at the Creative Glass Centre of America, New Jersey; The Thomas Foundation Glass Artist Grant. 2002, 2004 New work grant, Australia Council

Selected Exhibitions (outside Australia)

2001/2004 Solo exhibition, Sanske Galerie, Zürich. 2002 "20/20 vision", Creative Glass Centre of America, Wheaton Village, New Jersey. 2004 "Something different: Contemporary glass art in Australia", Valami Mas, Budapest. 2005 "Collect", Victoria & Albert Museum, London

References

Margot Osborne, Australian Glass Today, Kent Town 2005,pp. 68-69.

Anders als die meisten seiner Kollegen hat Matthew Curtis keine Kunsthochschule besucht, sondern sich die Grundlagen seiner Arbeit als langjähriger Assistent von Robert Wynne im Denizen Glass Studio in Sydney erworben, dessen Einrichtung eine Reihe von Glaskünstlern benutzte. Dort hat er, indem er anderen zur Hand ging, vor allem den Umgang mit heißem Glas gelernt. Was ihn an diesem Material in erster Linie interessiert, ist das Zusammenspiel von Farbe, Licht und Oberfläche. Seine abgeflachten Gefäße weisen einfache, geschlossene Formen auf, meistens aus Kugel oder Ellipsoid entwickelt. Sie sind mehrfach überfangen, wobei Curtis kräftige Farben bevorzugt. Indem er einzelne Schichten durch Schleifen und Bohren abträgt und so partiell die Transparenz des Glases zum Vorschein kommen lässt, bringt er die Farben dort zu intensivem Leuchten.

An der Serie der "Grids" lässt sich das beispielhaft beobachten. Curtis markiert auf dem Gefäßkörper zunächst ein Bildfeld und überzieht den Rest des Gefäßes mit einer Schutzschicht. Durch Sandstrahlen wird das Bildfeld aufgeraut. Auf die raue Oberfläche zeichnet Curtis dann ein Netz horizontaler und vertikaler Linien, an deren Schnittpunkten er den über eine biegsame Welle angetriebenen Diamantbohrer ansetzt. Die entstandenen Löcher variieren je nach Größe des verwendeten Bohrers etwas in Tiefe und Durchmesser. In einigen Fällen zieht Curtis mit dem Bohrer auch parallele Linien, die die leichte Unregelmäßigkeit einer Handzeichnung haben. Die gesamte Oberfläche wird in einem letzten Arbeitsschritt geschliffen, um ihr einen weichen, samtigen Charakter zu geben.

Matthew Curtis' Gefäße faszinieren durch ihre Strenge und handwerkliche Perfektion. Etwas von Hand zu machen, was eine Maschine effektiver herstellen könnte, erschiene ihm Zeitverschwendung.

Peter Schmitt, M.A.
Stellvertretender Direktor i.R.
Badisches Landesmuseum Karlsruhe
Different to most of his colleagues Matthew Curtis did not attend an art college. He rather gained the experience for his work by being a long time assistant of Robert Wynne's in the Denizen Glass Studio in Sydney, where a number of glass artists worked. Whilst helping others there he learnt, above all, how to go about with hot glass. What interests him in this material in the first instance is the interplay of colour, light and surface. His flattened vessels feature simple, closed forms, usually developed from a sphere or an ellipsoid. They are multi layered, whereby Curtis favours strong colours. By removing single layers through cutting and drilling he allows the partial transparency of the glass to come to the fore, and brings the colours to an intense brilliance.

One can see that in an exemplary fashion in the 'Grids' series. Curtis first marks out an image area on the body of the vessel and covers the remainder with a protective covering. Through sandblasting the image area is roughened. Curtis then draws a grid of horizontal and vertical lines on the rough surface, on whose cutting points he applies the diamond drill over a flexible shaft. The resulting holes vary according to the size of the drill bit in depth and diameter. In some cases Curtis also draws parallel lines with the drill, which have the slight irregularity of a drawing. As a last step the entire surface is then smoothed to give it a soft, velvety character.

Matthew Curtis' vessels fascinate through their severity and technical perfection. To do something by hand which a machine could produce more effectively would seem to him to be a waste of time.

Translation: Eva Hunte
Title: Wrapped Ivory Grid 1876
Blown Glass
H: 760 x 250 x 100mm
Photographer. Rob Little