
Joanna Bone
Born in Portsmouth (U.K.) in 1970 Lives in Enoggera, QueenslandTraining and Professional Experience
Studied glass design at Wolverhampton University, graduating with a BA (Hons.) in 1998. In 2000 she graduated with a MA degree in Glass and Ceramics at the Royal College of Art, London.Selected Awards
2005 Ranamok Glass PrizeSelected Exhibitions
2000 "New Glass 2000", Sunderland Glass Centre, Sunderland, UK. 2001 Key, London (solo). 2005 "Collect", Victoria & Albert Museum, LondonReferences
Craft Arts International, 66/2005, p. 56
Wie diese verwendet Joanna Bone aus zwei oder drei Farbschichten bestehende Glasstäbe, die in ca. 15 cm lange Stücke geschnitten und längs auf einer Marbelplatte angeordnet werden. (Das unterscheidet ihr Vorgehen von venezianischen Millefiorigläsern, bei denen die Stäbe in dünne Scheibchen geschnitten werden und ihre vielfarbigen Querschnitte das Muster bilden.) Dort werden sie mit einem Gasbrenner erhitzt und dann mit einem Posten heißen Glases überrollt, an dessen Oberfläche sie haften bleiben. Das Glas wird danach im Ofen noch einmal so stark erwärmt, dass die Glasstäbe fest mit Külbel verschmelzen und es in die gewünschte Form geblasen werden kann. Nach dem Abkühlen erfolgt die weitere Bearbeitung mit dem Schneidzeug.
Für die Arbeit mit dem heißen Glas bedient sich Joanna Bone der Hilfe des erfahrenen Glasbläsers Carl Nordbruch auf der Isle of Wight. Von dort lässt sie die Stücke, die sie selbst Rohlinge (blanks) nennt, nach Brisbane verschiffen. In ihrer Werkstatt legt sie dann durch Schleifen und Schneiden das farbige Innenleben der Stäbe partiell frei und gestaltet so die Muster ihrer Gefäße.
Stellvertretender Direktor i.R.
Badisches Landesmuseum Karlsruhe
As do they Joanna Bone uses two or three layered existing glass canes which are cut into approx.15 cm long pieces and arranged lengthwise onto a marble slab. (This differentiates her procedure from Venetian Millefiori glass where the cane is cut into thin little slices and the many-coloured cross sections create the pattern). There they are heated with a gas burner and then rolled over with a post of hot glass, on whose surface they adhere. Thereafter the glass is reheated in the furnace to such a degree that the cane bits fuse with a parison which can then be blown into the desired shape. After cooling down the subsequent work with the cutting tool can take place.
When dealing with the hot glass Joanna Bone works with the help of the experienced glass blower Carl Nordbruch on the Isle of Wight. From there she lets the pieces, which she calls blanks, be shipped to Brisbane. In her workshop she then, through grinding and cutting, lays the coloured inner life of the cane partially free and thus creates the patterns on her vessels.
H: 55cm, Durchmesser: 14cm
Origin: 2002
Free blown glass, three colour
Swedisch overlay
Sandblasted pattern
Foto: Joanna Bone