Verzeichnis aller Künstler

Clare Belfrage

Born in Melbourne in 1966 Lives in Kensington, South Australia

Training and Professional Experience

1984-88 Studies at Monash University, Melbourne, graduating with a BFA in Ceramic Art and Hot Glass. 1991-92 Trainee at the Jam Factory Craft and Design Centre, Adelaide. 1994-95 Associate Lecturer, Clay and Glass, at Curtin University of Technology, Western Australia. 1996-2003 Coordinator of Glass Studies, University of South Australia, South Australian School of Art. Since 1997 Studio Practitioner at the Blue Pony Studio, whose founding member she is. 1999 Teaching Assistant to Nick Mount at Pilchuck International Glass School.1999-2000 Vistiting Lecturer, Ohio State University, Toledo.?Since 2003 Adjunct Researcher, University of South Australia, South Australian School of Art

Selected Awards

2001 New Work Grant, Australia Council,Visual Arts/Crafts Board. 2005 Tom Malone Glass Prize.

Selected Exhibitions (outside Australia)

1999 Australian Glass Exhibition, Central Columbo, Lisboa, Portugal. 2000 "At the edge: Australian Glass Art", Galerie Handwerk, Munich (touring exhibition). 2002 "Meister der Moderne", Internationale Handwerksmesse, Munich. 2004 "Vetri. Nel mondo. Oggi", Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, Venice.

References

New Glass Review 20/1999; 24/2003. - At the edge. Australian Art Glass, Brisbane 2000, w.p. - Margot Osborne, Australian Glass Today, Kent Town 2005, pp. 46-47.

Passage #5, 2006
37 x 25 x 8cm
blown glass with cane drawing, acid etched
Photographer: Grant Hancock

Ihre Arbeiten, sagt Clare Belfrage, seien von Naturerlebnissen inspiriert. Was sie fesselt, sind die stetigen, in langen Zeiträumen sich vollziehenden Vorgänge des Wachsens und Vergehens. Sie sind auch das Thema ihrer neuen Werkreihe "Passage". Sie besteht aus frei geblasenen, blattförmigen
Objekten, über deren Oberfläche kreuz und quer feine Glasfäden wie Adern laufen. Wie eine Strichzeichnung definieren sie die Form und schließen sie zugleich ein. Der darunter liegende Grund zeigt leichte Flecken, die als Schatten tief in der Glasmasse zu schweben scheinen und wie Krankheitsherde auf den vom Leben nicht zu trennenden Prozess des Verfalls verweisen.

Die Glasfäden werden mit Hilfe eines Gasbrenners auf das heiße Objekt aufgeschmolzen. Dazu muss das Stück immer wieder erwärmt werden, bis die ganze Oberfläche mit einem lockeren Netz aus Fäden überzogen ist. Nach dem Abkühlen wird das Objekt geschliffen und säuregeätzt, so dass es eine samtig matte Oberfläche erhält.

Peter Schmitt, M.A.
Stellvertretender Direktor i.R.
Badisches Landesmuseum Karlsruhe

Her works, says Clare Belfrage, are inspired by experiences of nature. What captivates her are continuous movements of growth and decay taking place over long time periods. They are also the subject of her new series "Passage", leaf-like forms with fine glass threads drawn across the surface. The clearly identified veins become a structure that both defines and contains the form. The slightly blotchy ground that hovers deep in the body of the form refers to blemishes and shadows created by the slow process of life and decay in nature.

The glass threads or "stringers" are fused onto the surface of the form while hot, with regular re-heats taking place every few lines. After the object has cooled it is ground and acid etched to achieve a velvety matt surface.

Translation: Eva Hunte