
Clare Belfrage
Born in Melbourne in 1966 Lives in Kensington, South AustraliaTraining and Professional Experience
1984-88 Studies at Monash University, Melbourne, graduating with a BFA in Ceramic Art and Hot Glass. 1991-92 Trainee at the Jam Factory Craft and Design Centre, Adelaide. 1994-95 Associate Lecturer, Clay and Glass, at Curtin University of Technology, Western Australia. 1996-2003 Coordinator of Glass Studies, University of South Australia, South Australian School of Art. Since 1997 Studio Practitioner at the Blue Pony Studio, whose founding member she is. 1999 Teaching Assistant to Nick Mount at Pilchuck International Glass School.1999-2000 Vistiting Lecturer, Ohio State University, Toledo.?Since 2003 Adjunct Researcher, University of South Australia, South Australian School of ArtSelected Awards
2001 New Work Grant, Australia Council,Visual Arts/Crafts Board. 2005 Tom Malone Glass Prize.Selected Exhibitions (outside Australia)
1999 Australian Glass Exhibition, Central Columbo, Lisboa, Portugal. 2000 "At the edge: Australian Glass Art", Galerie Handwerk, Munich (touring exhibition). 2002 "Meister der Moderne", Internationale Handwerksmesse, Munich. 2004 "Vetri. Nel mondo. Oggi", Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, Venice.References
New Glass Review 20/1999; 24/2003. - At the edge. Australian Art Glass, Brisbane 2000, w.p. - Margot Osborne, Australian Glass Today, Kent Town 2005, pp. 46-47.

Passage #5, 2006
37 x 25 x 8cm
blown glass with cane drawing, acid etched
Photographer: Grant Hancock
37 x 25 x 8cm
blown glass with cane drawing, acid etched
Photographer: Grant Hancock
Ihre Arbeiten, sagt Clare Belfrage, seien von Naturerlebnissen
inspiriert. Was sie fesselt, sind die stetigen, in langen Zeiträumen
sich vollziehenden Vorgänge des Wachsens und Vergehens. Sie sind auch
das Thema ihrer neuen Werkreihe "Passage". Sie besteht aus frei
geblasenen, blattförmigen
Objekten, über deren Oberfläche kreuz und
quer feine Glasfäden wie Adern laufen. Wie eine Strichzeichnung
definieren sie die Form und schließen sie zugleich ein. Der darunter
liegende Grund zeigt leichte Flecken, die als Schatten tief in der
Glasmasse zu schweben scheinen und wie Krankheitsherde auf den vom
Leben nicht zu trennenden Prozess des Verfalls verweisen.
Die Glasfäden werden mit Hilfe eines Gasbrenners auf das heiße Objekt aufgeschmolzen. Dazu muss das Stück immer wieder erwärmt werden, bis die ganze Oberfläche mit einem lockeren Netz aus Fäden überzogen ist. Nach dem Abkühlen wird das Objekt geschliffen und säuregeätzt, so dass es eine samtig matte Oberfläche erhält.
Peter Schmitt, M.A.
Stellvertretender Direktor i.R.
Badisches Landesmuseum Karlsruhe
Stellvertretender Direktor i.R.
Badisches Landesmuseum Karlsruhe
Her works, says Clare Belfrage, are inspired by experiences of
nature. What captivates her are continuous movements of growth and
decay taking place over long time periods. They are also the subject
of her new series "Passage", leaf-like forms with fine glass threads
drawn across the surface. The clearly identified veins become a
structure that both defines and contains the form. The slightly
blotchy ground that hovers deep in the body of the form refers to
blemishes and shadows created by the slow process of life and decay in
nature.
The glass threads or "stringers" are fused onto the surface of the form while hot, with regular re-heats taking place every few lines. After the object has cooled it is ground and acid etched to achieve a velvety matt surface.
Translation: Eva Hunte